
Γράφει η Ειρήνη Κιάμου Μ.Α. CCC-SLP, Speech Language Pathologist, University of Maryland USA
Επιστημονική υπεύθυνη των θεραπευτικών ομάδων «ΕΥΛΟΓΟΝ» & «ΘΕΡΑΠΕΙΑ=ΕΛΠΙΔΑ»
Άμισθος συνεργάτης της Παν. Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Παν & Αγλ. Κυριακού»
Τ. Καθηγήτρια του Τμήματος Λογοθεραπείας Ιωαννίνων
Parents’ Coach
![]()
Η Διαχείριση του Καλοκαιρινού Χρόνου στην Οικογένεια
Το καλοκαίρι είναι μια μοναδική ευκαιρία για χαλάρωση και να έχουμε χρόνο για εμάς και την οικογένειά μας. Συνήθως, οι συζητήσεις γύρω από τον τόπο διαμονής και το «πού» θα περάσουμε τις διακοπές, κυριαρχούν κατά την περίοδο της γονεϊκής άδειας.
Η Σημασία της Συζήτησης για το Πώς Θα Περάσουμε τις Διακοπές
Φέτος, προτείνω να συζητήσουμε και τον τρόπο που θα περάσουμε τις διακοπές μας. Συχνά αναμένουμε ότι ο καθένας θα κάνει ό,τι θέλει, με το σκεπτικό «άφησέ τα παιδιά να χαλαρώσουν». Η πραγματικότητα όμως είναι ότι οι διακοπές προσφέρουν σε όλους μια ευκαιρία να ξεκουραστούν, και αυτό ισχύει και για τους γονείς. Μην διστάσετε να αναφέρετε στα παιδιά την ανάγκη σας για ξεκούραση και απομάκρυνση από το άγχος, ζητώντας τους να είναι συνεργάσιμα για να μπορέσετε και εσείς να χαλαρώσετε.
Η Ψυχική και Σωματική Χαλάρωση ως Κοινή Ανάγκη
Το ζητούμενο, κατά τη γνώμη μου, είναι να ξεκουραστούμε σωματικά και ψυχικά. Είναι η ευκαιρία να αφήσουμε πίσω μας τα «βαρίδια» του χειμώνα και να τα συζητήσουμε με την οικογένεια, όχι επικριτικά, αλλά με στόχο να βρούμε νέους τρόπους για την αντιμετώπιση καταστάσεων που μας προκαλούν άγχη. Είναι επίσης εποικοδομητικό να καταγράψουμε συμπεριφορές που μας ενοχλούν και να τις συζητήσουμε όταν είμαστε ήρεμοι και έτοιμοι για μια εποικοδομητική συζήτηση.
Η Δυνατότητα Ενίσχυσης των Σχέσεων μέσω των Συναισθημάτων
Η συζήτηση για τα συναισθήματά μας είναι επίσης μια εξαιρετική ευκαιρία για τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι οι γονείς τους είναι οντότητες με τα δικά τους προβλήματα και ανάγκες. Επίσης, τα βοηθά να κατανοήσουν ότι είμαστε ικανοί να εντοπίσουμε και να λύσουμε τα προβλήματά μας. Το σημαντικότερο μήνυμα που μεταδίδουμε είναι ότι όλα τα μέλη της οικογένειας υποστηρίζουν το ένα το άλλο.
Στρατηγικές για Μια Γόνιμη Εμπειρία Συζήτησης
Για να εξασφαλίσουμε μια θετική εμπειρία, προτείνω να έχουμε υπόψη μας τα εξής:
- Τακτοποιούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας πριν από κάθε συζήτηση.
- Επιλέγουμε την κατάλληλη στιγμή για τη συζήτηση, ώστε να μην είμαστε κουρασμένοι, πεινασμένοι ή εκνευρισμένοι.
- Μιλάμε για τα συναισθήματά μας χωρίς επικριτικά σχόλια για κάποιο μέλος της οικογένειας.
- Χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως:
- «Με έκανε να νιώσω…»
- «Θα προτιμούσα να…»
- «Χρειάζομαι χρόνο για…»
- «Θα μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά…»
- «Αναρωτιέμαι τι σκέφτεσαι εσύ για αυτό…»
- «Εσύ πώς νιώθεις όταν…»
- Ονοματίζουμε τα συναισθήματα που βιώνουμε και ακολουθούμε το ίδιο μοντέλο όταν τα παιδιά μιλούν για τις δικές τους εμπειρίες, βοηθώντας τα να μάθουν το κατάλληλο λεξιλόγιο (όπως απογοήτευση, αγωνία, ενθουσιασμός, ανυπομονησία).
- Εάν διαπιστώσουμε ότι η συζήτηση δεν παραμένει θετική, είναι καλύτερα να τη διακόψουμε και να την συνεχίσουμε αργότερα.
Καταγραφή Συναισθημάτων και Ανάλυση Μετά τις Διακοπές
Η καταγραφή των συναισθημάτων μας σε ένα ημερολόγιο μπορεί να είναι χρήσιμη, και η συζήτησή του με κάποιον κατάλληλο επαγγελματία της διεπιστημονικής ομάδας μπορεί να ενισχύσει την επανεξέταση της καλοκαιρινής ραστώνης.
![]()
Σε περίπτωση που κάποιο μέλος της οικογένειάς σας χρειάζεται παρέμβαση, ο ασφαλιστικός σας φορέας είναι οικονομικός αρωγός σας. Η διεπιστημονική ομάδα της ΕΥΛΟΓΟΝ είναι στη διάθεσή σας να σας ενημερώσει και να σας καθοδηγήσει μέσα από την ανοικτή γραμμή επικοινωνίας στο 210.99.66.333.
Εύχομαι σε όλους να βιώσουν θετικές και εποικοδομητικές στιγμές κατά τη διάρκεια των διακοπών τους!

