Γράφει η Ειρήνη Κιάμου Μ.Α. CCC-SLP, Speech Language Pathologist, University of Maryland USA
Επιστημονική υπεύθυνη των θεραπευτικών ομάδων «ΕΥΛΟΓΟΝ» & «ΘΕΡΑΠΕΙΑ=ΕΛΠΙΔΑ»
Άμισθος συνεργάτης της Παν. Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Παν & Αγλ. Κυριακού»
Τ. Καθηγήτρια του Τμήματος Λογοθεραπείας Ιωαννίνων
Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού όταν τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την διαδικασία της αναγνώρισης αλλά και της εκφώνησης των διψήφιων αριθμών μπορεί να δυσκολευτούν.
Χρειάζεται να αγχωθούμε για αυτό;
Δεν θα το συμβούλευα. Όπως κάθε νέα πρόκληση χρειάζεται μέθοδο, υπομονή και εξάσκηση. Κάτι ανάλογο με όλες τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι όσο μεγαλώνουμε. Να μάθουμε να περπατούμε ανεξάρτητοι, να χειριζόμαστε το πηρούνι, να κάνουμε ποδήλατο χωρίς βοηθητικές και να γράφουμε με άνεση.
Αρχικά, χρειάζεται εξάσκηση και μάλιστα με παιγνιώδη τρόπο. Επιλέξτε ώρα της ημέρας που θα είστε ξεκούραστοι και εσείς και τα παιδιά σας. Ο χώρος να είναι ένα ήσυχο δωμάτιο που θα κάθεστε με άνεση οι δυο σας χωρίς παρεμβολές. Κάποια παιδιά μοιάζει να συγκεντρώνονται καλύτερα όταν ακούν παράλληλα και μια απαλή μελωδία. Δοκιμάστε τις τέσσερεις εποχές του Vivaldi ή κάτι αντίστοιχο. Δεν είναι απαραίτητο όμως.
Αναζητήστε από τη βιβλιοθήκη σας ένα πολυσέλιδο βιβλίο, ιδανικά με πολύχρωμη εικονογράφηση. Ζητήστε από το παιδί σας να σας βρει κάποια σελίδα από τη δεύτερη δεκάδα. Όταν το καταφέρει σταματήστε για λίγο σε αυτή και μιλήστε για ότι απεικονίζεται. Αναρωτηθείτε για το ποια θα μπορούσε να είναι η προηγούμενη και ποια η επόμενη σελίδα και ζητήστε του να τις εντοπίσει και να εκφωνήσει τα νούμερα που τις αντιπροσωπεύουν.
Βρείτε κάτι ενδιαφέρον στις επόμενες σελίδες της ίδιας δεκάδας και ζητήστε του να βρει την σελίδα με το διψήφιο αριθμό που του αναφέρατε. Εφόσον, μπορεί να κινηθεί σε 4 τουλάχιστον παραδείγματα της ίδιας δεκάδας συμπεριλάβετε και την επόμενη. Μην το παρακάνετε. Η δραστηριότητα θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 15 λεπτά. Ένας δείκτης για το ότι είναι άνετος/η στην αναζήτηση των αριθμών θα είναι να έχετε ζητήσει 15 σελίδες με διψήφιο αριθμό στην αρίθμηση τους σε αυτό το διάστημα και να έχει κάνει ως δύο λάθη.
Αντλήστε όσα περισσότερα οφέλη από τη δραστηριότητα. Αφού την ολοκληρώσετε, συζητήστε μαζί του το ενδεχόμενο τα βιβλία να μην είχαν αρίθμηση και την τεράστια δυσκολία και χρόνο που θα χάναμε ώστε να ανακαλύψουμε τη σελίδα με τα ενδιαφέροντα μας. Αυξήστε με αυτό το τρόπο τη δημιουργική του σκέψη και την αφηγηματική του ικανότητα.
Αναφέρετε του ότι ήταν πολύ διασκεδαστικό να είστε μαζί του και να αναζητάτε σελίδες και ότι σας αρέσει να περνάτε το χρόνο σας μαζί του. Πείτε του πόσο περήφανοι είστε που προσπαθεί και πως παρατηρείτε τα καθημερινά του επιτεύγματα.
Ας πάρουμε την περίπτωση που δεν μπορεί να ανταποκριθεί και δυσκολεύεται να βρει τη σελίδα με το διψήφιο αριθμό που ζητήσατε. Παρατηρήστε τις αντιδράσεις του. Αναρωτηθείτε αν είναι η ώρα που επιλέξατε για τη δραστηριότητα είναι ακατάλληλη και αν εσείς είστε αρκετά ήρεμοι ώστε να μπορείτε να ανταποκριθείτε στην πρόκληση του, να το καθοδηγήσετε χωρίς ένταση στη φωνή σας και στην συμπεριφορά σας. Αν νομίζετε ότι δεν μπορείτε να το χειριστείτε αλλάξτε ρόλους με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας. Αναφέρετε στο παιδί ότι νιώθετε κούραση και ότι δεν μπορείτε θα επιλέξετε μια άλλη στιγμή για τη δραστηριότητα.
Σε περίπτωση που παρότι είναι ξεκούραστο και ο ενήλικας που έχει αναλάβει τη δραστηριότητα είναι ήρεμος και πάλι δεν τα καταφέρνει στην δεύτερη δεκάδα. Ζητήστε του μια σελίδα με αρίθμηση από τους αριθμούς από 10-15 και προχωρήστε σταδιακά.
Μπορείτε εναλλακτικά να βρίσκετε μαζί τις σελίδες αρκεί να του αφήνετε περιθώριο να σκέφτεται τις κινήσεις που κάνει και να το ενθαρρύνετε με τα λόγια σας. Για παράδειγμα πείτε του: « Όπως βλέπω έχεις σκεφτεί σωστά το πρώτο αριθμό, οπότε τώρα χρειάζεται να αναζητήσεις μόνο το δεύτερο… για να δούμε θα προχωρήσουμε στις επόμενες σελίδες ή στις προηγούμενες; Ο αριθμός που αναζητούμε είναι μεγαλύτερος στην αριθμογραμμή ή μικρότερος από τη σελίδα που βρισκόμαστε;
Διατηρήστε κατά τη διάρκεια όλης της δραστηριότητας ένα θετικό κλίμα. Αν έρθετε αντιμέτωποι με συμπεριφορές του παιδιού που δεν μπορείτε να χειριστείτε όπως για παράδειγμα κλάμα, απόρριψη της προσπάθειας, μειωτικά σχόλια για τον εαυτό του, ή ακόμα και επίθεση απέναντι στον ενήλικα θα σας πρότεινα να το συζητήσετε με ένα εξειδικευμένο επιστήμονα στην ειδική αγωγή. Το παιδί μπορεί να έχει μια δυσκολία στην επεξεργασία των αριθμών και αυτό να το αγχώνει ακόμα περισσότερο ή μπορεί να αντιμετωπίζει πολύ χαμηλή αντοχή στη ματαίωση, που θα είναι εξαιρετικά χρήσιμο να το αντιμετωπίσει. Θα έλεγα ότι είναι το ίδιο σημαντικό να αντιμετωπιστεί αν όχι σοβαρότερο από το μάθει τους διψήφιους αριθμούς. Αναλογιστείτε πόσες φορές θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει μια κατάσταση που θα το απογοητεύει.
Η διεπιστημονική ομάδα ΕΥΛΟΓΟΝ έχει ανοικτή γραμμή επικοινωνίας 210.99.66.333 την οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να ανακουφίσετε τις πρώτες σας ανησυχίες.
Καλή επιτυχία σε όλες σας τις προσπάθειες!