Γράφει η Ειρήνη Κιάμου Μ.Α. CCC-SLP, Speech Language Pathologist, University of Maryland USA
Επιστημονική υπεύθυνη των θεραπευτικών ομάδων «ΕΥΛΟΓΟΝ» & «ΘΕΡΑΠΕΙΑ=ΕΛΠΙΔΑ»
Άμισθος συνεργάτης της Παν. Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Παν & Αγλ. Κυριακού»
Τ. Καθηγήτρια του Τμήματος Λογοθεραπείας Ιωαννίνων
Parents’ Coach
Μία νέα πρόκληση!!!
Η πρόσφατη κακοκαιρία είναι μια ευκαιρία για να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας αλλά και τους εαυτούς μας στην ανθεκτικότητα και όχι μόνο.
Συχνά παρασυρόμαστε από την ταλαιπωρία ή εστιάζουμε στα αρνητικά στοιχεία της καθημερινότητας, χωρίς να χρησιμοποιούμε τα ίδια γεγονότα με τρόπο που θα αποδώσουν ένα θετικό πρόσημο στην ζωή μας.
Η χιονοκαταιγίδα των τελευταίων ημερών είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Μπορούμε να αναφέρουμε στα παιδιά θετικά στοιχεία όπως:
· Τα σπίτια μας είναι πολύ ανθεκτικά στις καιρικές συνθήκες και αντέχουν στο χιόνι και στον αέρα.
· Τα σώματά μας μπορούν να ανταπεξέλθουν στις χαμηλές θερμοκρασίες και να απολαμβάνουμε ένα περίπατο ή το χτίσιμο ενός χιονοκάστρου ή χιονάνθρωπου.
· Τα ντουλάπια μας έχουν αρκετά τρόφιμα γιατί οι γονείς ήταν προνοητικοί και φρόντισαν για τα απαραίτητα.
· Τα ζώα της υπαίθρου έχουν την φυσική αντοχή να επιβιώνουν στο κρύο του χειμώνα ή να μπαίνουν σε χειμερία νάρκη.
· Τα κλαδιά των δέντρων που δεν αντέχουν στο βάρος του χιονιού θα πετάξουν νέα κλαδιά όπως εμείς όταν πέφτουμε και μωλωπιζόμαστε ή γρατζουνιζόμαστε.
· Μπορεί να μην συνάντησαν τους συμμαθητές τους για να παίξουν, όμως είχαν περισσότερο χρόνο με τα μέλη της οικογένειας για παιχνίδι και συζήτηση.
Ο καθένας από εμάς μπορεί να προσθέσει και άλλα στοιχεία ανάλογα με τις εμπειρίες που μοιράστηκε αυτές τις ημέρες με τα παιδιά του.
Πέρα όμως του συναισθηματικού θετικού στοιχείου που μπορούμε να μοιραστούμε με τα παιδιά και την διαδικασία του να αντιληφθούν ότι η ανθεκτικότητα είναι σημαντικό κομμάτι στη ζωή μας, υπάρχουν και γνωστικά στοιχεία που μπορούμε να προσθέσουμε.
Η αναφορά του πως δημιουργείται το χιόνι, η αλλαγή στη συμπεριφορά των ζώων, τα διαφορετικά οικοσυστήματα που υποστηρίζουν τις έντονες και ακραίες μεταβολές του καιρού. Πως εξηγείται το φαινόμενο του θερμοκηπίου και πως η συμπεριφορά του καθενός μας συμβάλει στην υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος.
Οι τεχνικές κατασκευής των κτηρίων, πως γίνονται ανθεκτικά, μονωμένα κλπ.
Σύγκριση του τρόπου ζωής των αγροτικών περιοχών με τις αστικές, των βόρειων χωρών με τις νότιες, των ανθρώπων πριν από 100 έτη και σήμερα.
Η συμπεριφορά του παιδιού σας θα σας δείξει αν τον ενδιαφέρει αυτό που αναφέρετε ή όχι. Ακολουθήστε τον τρόπο σκέψης του. Θίξτε διαφορετικά στοιχεία από όσα αναφέρω και παρατηρήστε τις αντιδράσεις του. Αν δείξει ότι τον προβληματίζει έχει απορίες και όρεξη για συζήτηση, σταθείτε σε αυτό και μιλήστε του για ότι το απασχολεί.
Σε διαφορετικές ηλικίες τα παιδιά ενδιαφέρονται για διαφορετικά θέματα. Μην σας προβληματίζει όταν στην προσχολική ηλικία δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη φύση και τα ζώα από ότι για τις κατασκευές ή για περισσότερο αφηρημένες έννοιες που θα απασχολήσουν τα παιδιά του δημοτικού. Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά μαθαίνουν κυρίως με τις αισθήσεις τους και οργανώνονται με αυτές, οπότε ότι μπορείτε να εκμεταλλευτείτε από το φυσικό περιβάλλον που μπορούν να το αγγίξουν, μυρίσουν κλπ είναι πρόσφορα έδαφος για αυτά και γρήγορα θα το απορροφήσουν ως γνώσεις.
Τα συναισθηματικά οφέλη πάντως της ενασχόλησής σας μαζί τους και της θετικής σας στάσης προς την κακουχία ή την ταλαιπωρία, θα γίνουν αντιληπτά σε όλες τις ηλικίες και θα καρπωθείτε τα αποτελέσματα τους ιδιαίτερα στην εφηβεία.
Καλή επιτυχία σε όλες σας τις προσπάθειες!